Aviko historie (door de ogen van een medewerker)

Samenvatting van een lezing over de 'Aviko historie' door Harry Hebben

Na het officiële gedeelte van de ALV van jongstleden 25 maart 2024 werd door Harry Hebben een presentatie over het bedrijf de Aviko gegeven. Harry is oud-medewerker van en voor het bedrijf en kon zodoende vanuit zijn arbeidsverleden een prachtige presentatie geven over 'de geschiedenis van de Aviko (door de ogen van een medewerker)'.

eerste aviko logo
Aardappelteelt en -handel was eind jaren '50, begin jaren '60 een moeizaam gebeuren. Een aantal boeren bundelde hun krachten door de aardappeldistributie vanuit de oude coöperatie in Hummelo te proberen te reguleren. Daardoor hoopten ze op meer financiële zekerheid.
Na enkele moeilijke jaren ontstond het idee om een frietproductie bedrijf te beginnen. Wat ooit begon met 32 aardappelboeren aan een keukentafel is nu, een halve eeuw later, uitgegroeid tot een wereld-onderneming: 'Aardappel Verwerkende Industrie Keppel en Omstreken'.
aviko repro 077 Hetterscheid

Met mensen van het eerste uur, werd in de oude zuivelfabriek in Hoog Keppel begonnen met de productie voorgebakken frites. Van hieruit begon men met de distributie van gekoelde frites in houten kistjes, al snel gevolgd door de eerste diepvries producten. Een verhuizing naar Steenderen volgde in 1967, waar een oude fabriek meer ruimte bood aan de ambitie van Aviko. Aviko keek graag over de grenzen heen, vooral ook wat betreft ontwikkeling van nieuwe aardappelproducten.
Harry vertelde met groot enthousiasme over de ontwikkelingen en vernieuwingen bij de Aviko. Veel onderdelen van het huidige productieproces zijn 'in-huis' ontwikkeld. In de presentatie zijn enkele filmpjes opgenomen, die u op YouTube kunt terugkijken door op de links te klikken. Aan het eind van zijn presentatie, "ik ben eigenlijk nog lang niet klaar ...", kreeg Harry een groot applaus van de toehoorders.
Harry Hebben 2024

In bijgaande presentatie 'Aviko historie (door de ogen van een medewerker)' is het verhaal van Harry, geïllustreerd met veel origineel beeldmateriaal, terug te kijken.

Aviko historische fritessnijder

Het snijden van de aardappelen tot frietjes was al vroeg geautomatiseerd. In onderstaand filmpje een demonstratie van de eerste fritessnijder.