ANBI Gegevens

De Historische Vereniging Steenderen is door de Belastingdienst aangemerkt als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI).
De ANBI beschikking geeft zowel u als donateur en de vereniging zelf toegang tot een aantal fiscale faciliteiten voor goede-doel-instellingen.
Kijk op de website https://www.belastingdienst.nl onder "Goede Doelen"/ANBI's voor meer informatie.

Naam: Historische Vereniging Steenderen
RSIN-nummer: 8164.31.395 (fiscaal nummer)
Kamer van Koophandel:  40104529

Bezoekadres:  Burgemeester Smitstraat 19, 7221 BH Steenderen
Secretariaat: p/a Francine van Leeuwen, Wichmondseweg 11b, 7223 LH Baak

Internetadres: https://www.hvsteenderen.nl

Doelstelling van de HVS:

Doelstelling van de Historische Vereniging Steenderen is het beoefenen van de geschiedenis van de (voormalige) gemeente Steenderen en omgeving en het bevorderen in een zo breed mogelijke kring van de belangstelling voor de geschiedenis van Steenderen in al haar aspecten.

Hoofdlijnen van het beleidsplan:

In het vigerende beleidsplan (2006) is aangegeven dat de vereniging haar doel beter wil bereiken door een (inmiddels functionerende) nieuwe organisatiestructuur van minimaal vier slagvaardige en compacte werkgroepen, elk met een afgevaardigde vanuit het bestuur. Dwarsverbindingen tussen de werkgroepen zijn daarbij essentieel. De werkgroepen onderhouden onderling contact om elkaar te steunen, te stimuleren en tot nieuwe initiatieven te komen. Er is ruimte voor ontwikkeling en verfijning van de structuur. Het bestuur stimuleert en faciliteert dit.
Streven is om dit beleid vorm te geven vanuit een (inmiddels gerealiseerde) eigen ontmoetingsplaats voor leden en werkgroepen en overige belangstellenden, welke tevens als toegangsmogelijkheid kan dienen voor de verzamelde materialen. (het digitaliseringsproces is in volle gang).

We proberen het beleid vorm te geven door:

• Wekelijkse openstelling van ons archief voor publiek
  • Regelmatige (meest wekelijkse) werkmiddagen voor verschillende werkgroepen
  • Het ontwikkelen en actueel houden van een website
  • Minimaal vier ledenactiviteiten per jaar. (Lezingen, exposities, excursies, historische fiets-of wandeltochten)
  • Publiceren van een kwalitatief hoogstaand kwartaalblad voor de leden van minimaal 16 pagina’s per nummer
  • Daar waar zich mogelijkheden tot historisch onderzoek in de ruimste zin van het woord voordoen, wil de vereniging nauw betrokken zijn (er met de neus bovenop staan). Dit zijn dan gelegenheden om werkgroepjes te formeren. Hieruit kunnen nieuwe activiteiten zoals presentaties, publicaties etc. ontstaan. Zo kan de basis organisatiestructuur verfijnd worden en meer betrokkenheid bij en van leden zich ontwikkelen.
  • Versterken van de externe relaties. Gemeente, belangenorganisaties, zusterverenigingen, sponsoren, Erfgoed Gelderland, gemeentelijke werkgroepen, lokale initiatieven

Beloningsbeleid:

De vereniging is een vrijwilligersorganisatie. De bestuurders en de overige actieve vrijwilligers ontvangen geen beloning voor hun geleverde werk.